Trippel trap

Waarom ben je snel buiten adem tijdens het traplopen?

 

Je kunt een spinning sessie verpletteren, je loopt de 5km met gemak en je hebt geen moeite met de gewicht sessies in de sportschool. Maar nog steeds raak je buiten adem met het beklimmen van een trap.

 

Het goede nieuws is dat is het heel normaal is. “Het betekent niet dat je uit vorm bent”, zegt Jordan Syatt, een gecertificeerde personal trainer en Greatist expert. “Je moet je hartslag verhogen en je hebt de behoefte aan meer zuurstof om je spieren te laten werken.”

 

Bij het beklimmen van een trap gebruikt het lichaam meer spieren dan bij de eenvoudige handeling van het lopen. Immers, ben je telkens je been hoger bergop aan het bewegen en met kracht afzetten (met daarbij het vechten tegen de zwaartekracht in het proces). En een beweging als dat, is misschien iets geavanceerder dan de conditie van de meeste mensen. Zoals elke trainer zal zeggen, als een training te gemakkelijk wordt, moet je de intensiteit verhogen als je vooruitgang wilt blijven zien. Op deze nieuwe moeilijkheidsgraad, zul je opnieuw worden uitgedaagd.

Een andere mogelijke boosdoener? Als je al krachtig aan het trainen bent voor een inspannende gebeurtenis, zoals een halve of hele marathon, dan draagt het opgaan van de trap slechts bij aan de reeds gedane marathontraining. Het rennen van 20 trappen, in tegenstelling tot het uitvoeren van 20 stappen op vlak terrein, combineert een aĆ«robe activiteit met een sterke activiteit. Het is een combinatie van kracht en uithoudingsvermogen. Zelfs als je in uitstekende vorm bent, maakt het je heel snel buiten adem”


ACTIEPLAN

Net zoals bijna alles zal je er beter van worden in de praktijk. Het is belangrijk krachtoefeningen in je sportprogramma op te nemen. Met name kracht oefening voor het lagere lichaam zoals (split) squats, lunges en step ups. Deze oefening zullen je helpen de beweging van het trappen omhoog lopen te vergemakkelijken.

Begin met je eigen lichaamsgewicht en voeg dan langzaam 15, 20 of zelf 25 kilogram toe.

Deze oefeningen zullen er voor zorgen, dat de volgende keer als je de trap op loopt het een stuk gemakkelijker zal zijn omdat je voor deze specifieke beweging meer geconditioneerd bent.

Een andere praktische oefening is; in snel tempo de trap op lopen en dit meerdere malen in korte tijd doen.

 

Dus kies de trap, stap voor stap en lach als je boven aan de top bent!

 

Geen reactie's

Geef een reactie