Tandje erbij!

Lekker gegeten, nu weer een tandje bijzetten!

Heb je de afgelopen dagen wat feestjes, etentjes en terrasjes hier en daar gehad en ook nog eens enorme drukte bij jouw kantoorbaan en met als klapper erg, erg, erg weinig slaap? De balans is een tikkeltje verschoven naar de andere kant en je heb zin om even extra in te zetten om dat verschoven stukje weer terug naar het midden te krijgen. Zit jij ook in zo’n fase?

Niet boos zijn, niet verdrietig zijn

Het allerbelangrijkste dat je als eerste dient te “doen” is NIET boos of verdrietig te zijn. Want vanuit deze status ga je echt niet met zin en plezier een tandje bijzetten. En wat heeft het voor zin om je boos of verdrietig te voelen? Denk je dat je hierdoor de volgende keer niet meer wijn gaat drinken op het terras? Geen taart meer gaat eten op een verjaardag? Geen toetje meer gaat eten op een etentje? Natuurlijk niet. Dit ga je wel doen, omdat dit bij het leven hoort.

FinleyHetWitteHuis_Barrr18
Dit is jouw kans om verandering aan te brengen in je aanpak. Want gelooooooof ons, je kunt zonder boos te worden op jezelf ook fitter worden. Haha, dat klinkt gek en heel logisch tegelijk, niet waar? Zie het zo, op sommige dagen in je leven is het gewoon belangrijker voor je om herinneringen te maken en te genieten van eten en drinken. Andere dagen is het weer belangrijker om op je voeding te letten en lekker goed te sporten. Deze dagen zullen zich altijd afwisselen en zullen er altijd zijn. Je kunt niet verwachten dat je elke dag van je leven je voeding en sport verkiest boven herinneringen maken en lekker eten. En dit zeggen wij nu wel wat zwart-wit, maar we bedoelen vooral de dagen waarbij “herinneringen maken” gelijk staat aan feestjes, vrienden en lekker eten wat in tegenstrijd is met fitter worden. Dat is niet erg. Dat is het leven. Echt. Hoe eerder je dit accepteert, hoe fijner je je zult voelen.

Tandje bijzetten

Goed, en dan nu down to business. Want laten we er wat leuks van maken! We gaan een tandje bijzetten en dat kan voor iedereen op een andere manier zijn, wij gaan je enkele voorbeelden geven hoe je een tandje bij kunt zetten zodat jij kunt kiezen wat het beste bij je past en waar je het meeste zin in hebt, ze hebben niet allemaal “netto” hetzelfde resultaat, maar dat is niet belangrijk. Het belangrijkste is dat je met een goed gevoel net even wat meer doet dan je normaal gesproken zou doen waardoor je niet in een negatieve spiraal komt en het eigenlijk alleen maar erger maakt. Dus, bij dezen wat voorbeelden!

Extra HIIT training

Een interval training zoals Tabata is kort en zwaar. De bedoeling is om je hartslag lekker hoog te krijgen waardoor je de hele dag een dikke boost hebt gekregen en je verbranding omhoog gaat. Een extra HIIT training toevoegen aan je week zal dus zeker voelen als een tandje bijzetten. Haal bijvoorbeeld even je agenda erbij en plan bewust deze extra training in, zodat het inderdaad een training is bovenop je normale routines.

Extra focus op groente, fruit en eiwitrijke producten

87
Het kan ook zijn dat je je op de voedingskant richt van het verhaal. Bedenk hierbij vooral aan het toevoegen van gezond voedsel en niet zozeer het schrappen van voedsel. Met gezond voedsel bedoelen wij onverpakt verse groenten, diverse fruitsoorten en eiwitrijke producten. Deze zorgen voor de goede vitamine en mineralen. Houd je niet vast aan de standaard voorgeschreven 200 gram groente per dag, dit mag/moet meer zijn en het liefst groen zoals broccoli en spinazie.
Denk bij de fruitsoorten aan de citrusvruchten zoals grapefruit, citroen en sinaasappel.
Combineer de fruitsoorten niet met eiwitrijke producten omdat door de extra zuurgehalte van het fruit in je maag de essentiële bestanddelen van de eiwitrijke producten niet goed worden opgenomen. Eiwitrijke producten zorgen voor herstel en opbouw van de spieren en geven een verzadigd gevoel zodat je minder snel naar de koolhydraatrijke producten grijpt of gaat snacken.
Dus, je kunt bijvoorbeeld een week ook zo’n soort focus voor jezelf kiezen. Elke dag, bij elke maaltijd eet je 200+ gram groente. Dat is een hoop! Maar weet je hoe enorm veel vitamines en mineralen je binnen krijgt! En vocht! Het zal je sowieso een voller gevoel geven.

Cardio

Cardio is ideaal om gewoon wat extra calorieën te verbranden, extra beweging binnen te krijgen, je hart een beetje harder te laten pompen en eens mooie levensplannen te maken. Cardio is ideaal om je hoofd even leeg te maken. Het is jouw “me-time” waarin je in gedachten kan wegdromen. Want dat kan verder nooit, behalve in de trein maar vaak wordt je dan nog gestoord door de conducteur, ben je een boek aan het lezen of op je telefoon bezig. Tijdens cardio gaat je hart net wat te snel om op je gemak mails te kunnen lezen of te kunnen Instagrammen, maar niet hard genoeg zodat je nog wel kan wegdromen. Een cardio avondje van een uur toevoegen aan je week kan al voldoende zijn.

Jij nog tips?

Jullie zijn altijd enorm creatief met jullie eigen ideetjes en tips dus gooi het eruit! Wij denken dat we er allemaal heel veel aan kunnen hebben

Geen reactie's

Geef een reactie