Stress

Heb jij soms het gevoel dat jouw prestaties in de gym lijden onder een drukke agenda en veel stress? Dat zou zomaar eens kunnen! Stress kan namelijk ook jouw fysieke doelen beïnvloeden. Hoe kan je hier mee omgaan?

Bij stress denken de meeste mensen al snel aan het gevoel dat je krijgt wanneer je telefoon nog in de trein ligt, terwijl jij al op het perron staat. Of als je erachter komt dat je twee dagen geleden je belasting in had moeten vullen of wanneer je een to-do list hebt liggen waar geen einde aan lijkt te komen.

Je staat echter voortdurende bloot aan verschillende stressoren, en training is daar één van. Je stelt jouw spiergroepen bloot aan een bepaalde mate van stress in de training en herstelt daar vervolgens van. Hoe snel en goed je daarvan kan herstellen hangt af van alle andere stressoren die je te voorduren krijgt en hoe je deze managet.

Dat stress invloed kan hebben op de trainingsprestatie blijkt ook uit onderzoek. Personen die meer stress ervaarden gingen minder goed vooruit in kracht dan personen die minder stress ervaarden . Ook een review die de relatie tussen fysieke activiteit en stress onder de loep nam, zag vaak een associatie tussen stress. In de meeste studies kwam een negatieve relatie naar voren, wat betekent dat meer stress voor minder fysieke activiteit zorgde.

Al met al lijkt het erop dat stress wel eens in de weg kan staan van jouw fysieke doelen. Hoe kan je zorgen dat je hier beter tegen bestand hebt zodat jouw prestaties in bij de training hier niet onder lijdt?

1. Zorg voor voldoende nachtrust
Het klinkt misschien cliché, maar een goede nachtrust doet wonderen voor zowel je mentale als fysieke welbevinden. Hoeveel slaap optimaal is wisselt per persoon. Meer is niet altijd beter, het draait vooral om de kwaliteit van jouw slaap. Houd vaste tijden aan waarop je gaat slapen en wakker wordt om de kwaliteit te verhogen. Zorg er ook voor dat je voordat je gaat slapen niet meer druk bezig bent met jouw laptop, telefoon of tv kijken want dit kan het inslapen bemoeilijken.

2. Zorg voor voldoende ontspanning
Het is fijn om productief bezig te zijn, maar een disbalans tussen spanning en ontspanning kan dit ook invloed hebben op jouw fysieke prestaties in de training. Plan een aantal vaste momenten in waarbij je bewust even afstand neemt van jouw drukke agenda door te lezen, een wandeling te maken, te mediteren of een andere bezigheid te doen waar je door kan ontspannen.

3. Creëer een vast ritme
Door het creëren van een ritme kan je niet alleen meer tijd besparen, het scheelt ook een hoop stress wanneer jij op vaste tijden werkt, traint, slaapt en ontspanning inlast. Je zal zien dat dit een stuk meer rust geeft dan wanneer je iedere keer in de knel komt met jouw tijdsplanning. Door bijvoorbeeld vooraf een weekplanning te maken wanneer en hoe laat jij gaat trainen, eventueel je maaltijden voorbereidt, tijd inlast voor ontspanning en hoe laat jij uiterlijk gaat slapen en opstaat zal je zien dat dit een stuk meer structuur biedt.

Probeer bovenstaande tips eens toe te passen wanneer je het gevoel hebt dat jouw prestaties in de training leiden onder stress. Al moet je hierdoor natuurlijk niet gaan stressen… Succes!

Bron: PBP

Geen reactie's

Geef een reactie