Heb je (echt) honger?

Een ontbijt, dan een snack, vervolgens een lunch en misschien nog een snack om daarna aan te schuiven bij het avondeten. Ons lichaam heeft voldoende voeding nodig, maar door alle richtlijnen weten we soms niet of we nou echt honger hebben of dat het komt door wat ‘hoort’. 

Subtiele hints als; een rommelende maag, een hol gevoel in de darmen, licht gevoel in je hoofd zijn tekenen dat je lichaam voeding nodig heeft. Dit zijn niet slechte tekens voor een mens in gezonde toestand. Dit is een normaal fysiologisch signaal dat steeds zal terugkeren, net zoals: moe zijn, dorst hebben of naar het toilet moeten. Het punt is dat je dit niet wilt laten overnemen, want steeds erg hongerig aan een maaltijd beginnen kan ervoor zorgen dat je jezelf overeet. Je doel is om met lichte honger aan een maaltijd te beginnen, zodat je extra geniet van het eten. Hieronder enkele suggesties.

1. Start bij het begin
Ontbijt als een keizer, lunch als een prins en diner als een bedelaar.
Zorg voor een goed begin van de dag met een ontbijt wat je voor een langere tijd verzadigd laat voelen. Als je na een uur honger begint te voelen, dan heb je niet de juiste producten gegeten. Heb je na 3 a 5 uur nog geen honger, dan heb je teveel gegeten. Een goede balans is een maaltijd waarbij je tussen de 3 en 5 uur verzadigd bent.

2. Gezond eten in zicht
Wat ons lichaam ziet kan ervoor zorgen dat we hierin trek of honger krijgen, ook al hebben we nog helemaal geen honger. Hierdoor is het belangrijk om in je huis vooral gezonde producten in het zicht te zetten. Het is dan bijvoorbeeld beter om een fruitschaal in zicht te zetten thuis dan een pot met snoep. Of de groente in de koelkast op ooghoogte te leggen.

Naamloos kopie
3. Emotie eten
Bepaald voedsel kan ons goed doen voelen. Althans, dat denken we. Als je je verdrietig voelt en bij deze emotie gaat eten dan verwart je lichaam deze emotie vervolgens met honger. Het is belangrijk dat je dit onder controle krijgt. Onze voedingsdeskundige Mandy kan je hier goed bij helpen, maar het zelf herkennen is al een eerste stap!

4. Even rustig aan
Als je een sneller eten bent en je avondmaaltijd al in 10 minuten op hebt, dan is het verstandig om even te wachten voordat je weer opschept. Je lichaam heeft namelijk even de tijd nodig om een verzadigd gevoel af te geven. Langzamer eten kan helpen om het punt van ‘verzadigd’ te kunnen herkennen. Plan je eetmomenten tijdig zodat je niet met een te volle of lege maag richting Boddieplan rijdt om te sporten.

5. Eet ook eens naar verlangen
Verlangen naar eten/drinken en dit dan ook doen is geen probleem, zo nu en dan. Als je dit verlangen steeds probeert te stillen zal het blijven hangen in je hoofd. Kort gezegd: Geniet ook eens van iets wat minder gezond is. (Frank drinkt zo nu en dan ook een biertje omdat hij het lekker vind)

6. Volume
Volume kan een goede hulpmiddel zijn. Ongeveer een halve kilo spinazie bevat net zoveel calorieën als een stuk bacon. Echter vult een stukje bacon minder erg dan een halve kilo spinazie.

7. Dorstig
Je lichaam kan ook behoefte hebben aan vocht. Hierdoor krijg jij het idee dat je honger hebt. Probeer eerst een glas water te drinken en daarna verder te oordelen of je echt honger hebt.

Mocht je hulp nodig hebben op het gebied van voeding kun je altijd bij onze voedingsdeskundige Mandy terecht!
http://www.sportstudioboddieplan.nl/contact/

Geen reactie's

Geef een reactie