Hardlopen en krachttraining?

YES YES, het mooie weer komt er weer aan!! Iedereen haalt massaal zijn hardloop kleding uit de kast! TOP, bewegen is heerlijk en goed voor je lijf.

Naast hardlopen mag krachttraining zeker niet ontbreken in je trainingspatroon. Hardlopers realiseren zich vaak niet dat de sportschool een belangrijke aanvulling is op hardlopen. hardlopen boddieplan

Het is wetenschappelijk aangetoond: specifieke krachttraining voor beginnende en gevorderde hardlopers leidt tot betere prestaties. Specifieke krachttraining zorgt voor meer spierkracht en een efficiëntere looptechniek. Uit onderzoek blijkt dat de loopefficiëntie zelfs tot 8 procent kan toenemen. Ook neemt de kans op blessures aanzienlijk af.

Welke oefeningen zijn in het bijzonder goed?
1. Squat
De squat is een uitstekende oefening voor je been-, core- en bilspieren. Hierdoor ontwikkel je meer spierkracht en stabiliteit. Iets waar je zeker profijt van hebt bij middellange en lange afstanden.

2. Step-up
De step-up is een meer dynamische oefening en zorgt voor meer explosiviteit van je sprong, waarbij je voornamelijk de kuitspieren aanspreekt. Let goed op dat je op de voervoet landt en niet op de hiel.

3. Lunge
De lunge is een uitstekende oefening voor de quadriceps (bovenbenen) en de bilspieren….  Ja, ja dames daar is tie dan, de bilspier!

4. Glute bridge
De glute bridge is een uitstekende oefening voor de bilspieren. En nog een keer die billen…. Ollalaaaa.

5. Plank
De plank, wie kent hem ondertussen niet? Dit is een perfecte oefening voor sterkere corespieren. Probeer ook eens op je zij te draaien voor de side plank. Hij kan op je handen en op je ellebogen. De oefening is nog iets zwaarder voor je schouders als je het op je handen uitvoert.

6. Bench press/opdrukken
Naast je onderlichaam is het ook belangrijk om je bovenlichaam te trainen om onder en bovenlichaam in balans te houden. Bankdrukken kan je helpen om je borstspieren, triceps en schouderspieren te versterken. Heb je dit niet tot je beschikking? Dan kan je ook gewoon thuis opdrukken.

7. Optrekken
Verder is het belangrijk om de spieren te trainen die je gebruikt om een beweging te maken wanneer je iets aantrekt. Dit zijn voornamelijk de rugspieren en biceps. Een van de meest simpele oefeningen hiervoor is het optrekken van je eigen lichaamsgewicht aan een stang. Als je niet gelijk kan optrekken, kun je dit langzaam opbouwen op de lat pull-down machine.

Wil jij graag een nieuw impuls geven aan jouw hardloop passie?

Ga dan 1x per week krachttraining doen onder goede begeleiding en geniet!

Dit kan natuurlijk bij Boddieplan. Probeer het een keer gratis en vrijblijvend met onze proefweek. http://www.sportstudioboddieplan.nl/proefweek/

Wie weet tot snel ; – )

Sportieve groet,

Frank Beke

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.