Gezond oud worden bij Boddieplan!

Ouder worden heeft zo z’n voordelen: je wordt almaar wijzer en je krijgt meer geduld, inzicht en ervaring. Maar fysiek gezien is ouder worden helemaal niet zo fijn. Je hebt minder energie, je huid verslapt en pijntjes komen vaker voor dan toen je jong was. Maar niet getreurd, want het geheim van een eeuwige jeugd ligt in de sportschool. Wil je gezond oud worden? Ga dan meteen aan de slag!

De afgelopen decennia was het altijd cardiotraining (hardlopen, fietsen, cross-trainen, aerobics) dat als dé manier werd gezien om je gezondheid te verbeteren. Maar tegenwoordig weten we dat net krachttraining het ontbrekende stukje puzzel is om je lichaam sterk en jong te houden. Effectieve krachttraining (denk aan apparaten, gewichten, halters, kettlebells en bodyweight exercises) geeft je hart en longen dezelfde positieve impulsen als cardiotraining. Maar in tegenstelling tot cardio versterk je met krachttraining ook nog eens je spieren, lichaam en metabolisme.

Waarom gezond ouder worden dankzij krachttraining?

Krachttraining is de meest effectieve manier om de hoeveelheid mager weefsel (vetvrij weefsel of spiermassa) in ons lichaam te vergroten. Als we niet regelmatig fysieke inspanning leveren, is het helaas onvermijdelijk dat we na ons dertigste spiermassa en kracht verliezen. Talloze studies tonen aan dat krachttraining die verloren spiermassa terugbrengt. In 2011 was de conclusie van een onderzoek door de Journal of Sports Medicine dat krachttraining leidt tot een verbetering van insulinesensitiviteit (wat ervoor zorgt dat je lichaam koolhydraten en suikers effectiever gebruikt), maar ook voor een afname van ontstekingen en pijn als gevolg van reuma. Eindconclusie van het onderzoek was dat de gevolgen van het ouder worden door krachttraining werden teruggedraaid!

Je kunt natuurlijk honderden of zelfs duizenden euro’s uitgeven aan anti-ageingcrèmes, -pillen of behandelingen. Maar goedkoper, sneller en effectiever is om gewoon naar de sportschool te gaan. De krachttrainingsafdeling, welteverstaan.

 

gezond-en-actief-ouder-worden

Waarom krachttraining?

  1. Het voorkomt spierafname. Ook al zorgt cardiotraining ervoor dat ons cardiovasculaire systeem verbetert, het neemt niet weg dat de spiermassa afneemt.  Alleen dankzij krachttraining blijft je
    spiermassa behouden.
  2. Het voorkomt een verminderde stofwisseling. Omdat spiermassa een erg actief weefsel is, is spierafname een logisch gevolg van een mindere ruststofwisseling. Bij een gemiddelde volwassene neemt elke 10 jaar de stofwisselingsratio met 2-3% af. Geregeld krachttraining doen voorkomt spierafname en de bijhorende afname van de stofwisselingsratio in rust. Dankzij het toevoegen van een kleine anderhalve kilo aan spieren groeit onze ruststofwisselingsratio met 7%. En onze dagelijkse caloriebehoefte vermindert met 15%.
  3. Het vermeerdert spiermassa en vermindert lichaamsvet. Standaard krachttrainingsprogramma’s kunnen de spiermassa substantieel vergroten in een 8-weekse training waarbij je 3x per week 25 minuten traint. Krachttraining zal ook substantieel bijdragen aan de verbranding van vet. Dit resultaat haal je overigens alleen als je de training ondersteunt met een gezond dieet.
  4. Het verhoogt de bot-mineraaldichtheid. Het effect van krachttraining is hetzelfde voor botweefsel als voor spierweefsel. Krachttraining zorgt voor spiergroei en botgroei. Dit is erg belangrijk voor mensen die lijden aan osteoporose.
  5. Je lichaam is beter in staat om suikers te verwerken. Na vier maanden krachttraining is de glucoseopname aanzienlijk verbeterd. Omdat slecht glucosemetabolisme wordt geassocieerd met startende diabetes bij volwassenen, is een verbeterd glucosemetabolisme dus een belangrijk voordeel van regelmatige krachttraining;
  6. Snelle voedselvertering: na drie maanden krachttraining ben je in staat om je voedsel 50% sneller te verteren.  Het verbetert de hoeveelheid opname van voedingsstoffen uit je voeding en vermindert de kans op darmkanker;
  7. Het reduceert lage rugklachten. Sterke lage rugspieren zullen minder makkelijk geblesseerd raken;
  8. Het stimuleert de aanmaak van belangrijke hormonen. Power-oefeningen stimuleren op natuurlijke wijze de aanmaak van groeihormonen en testosteron. Deze hormonen zijn onder meer belangrijk voor een  gezond en sterk lichaam;
  9. Het maakt je slimmer. In een Noord-Amerikaans onderzoek uit 2010, gepubliceerd in de Archives of Internal Medicine, volgde een groep vrouwen tussen 65-75 jaar gedurende een half jaar twee keer per week een krachtrainingsprogramma. Uit de onderzoeksresultaten bleek dat de deelnemers een beter concentratievermogen hadden ontwikkeld en beter in staat waren problemen op te lossen. Dus naast grotere biceps hadden de dames ook nog eens grotere hersenen!
  10. Het houdt je jeugdige hormoonniveau op peil. Na verloop van tijd neemt ook de hoeveelheid mannelijke hormonen in je lichaam af. Die hormoonvermindering kan ook je energie doen afnemen en je vetopslag juist doen toenemen. Na 12 weken regelmatige krachttraining heb je een substantieel hoger hormoonniveau en heb je de negatieve processen omgedraaid.

Gezond oud worden? Bij Boddieplan natuurlijk!

Bij Boddieplan helpen we je goed en snel op weg met een krachttrainingsprogramma. Door een uitgebreide meting kunnen wij snel zien wat het beste voor u is. Door de kleinschaligheid en goede begeleiding kunt u snel starten. Wij zijn er altijd voor u om te helpen zodat de oefeningen op de juiste manier wordt uitgevoerd om zo blessures te voorkomen.
U zult zich snel thuis voelen door de ontspannen en informele sfeer met daarbij een heerlijk kopje koffie of thee.

Wacht niet langer – je kunt vandaag al beginnen met gezond oud worden!
Preventie, voorkomen is beter dan genezen!

 

Nog niet overtuigd probeer dan onze gratis proefweek zodat u kunt ervaren wat effectief trainen onder begeleiding is.

Geen reactie's

Geef een reactie