De weekbreak van deze week 10 tips om je metabolisme te boosten

De snelheid waarmee je gewicht verliest is in grote mate afhankelijk van je stofwisseling, ook wel metabolisme genoemd.
Je stofwisseling bepaalt hoeveel calorieën je verbrandt en dit is afhankelijk van vele factoren. Hier bespreken wij 10 tips die je erbij helpen op een eenvoudige manier meer vet te verbranden.

  1. Je spiermassa vergroten
    Dit lijkt wellicht niet zo eenvoudig, maar toch is dit het meeste effectieve wat je kunt doen om je metabolisme te versnellen. Spieren verbranden in rust drie keer meer energie per kilo dan vet. Dat kan behoorlijk optellen. Daarnaast is je metabolisme een volle 24 uur sneller na 30 minuten workout. Neem dus die gewichten bij de hand en train je spieren drie tot vier keer per week voor een half uur. Dit is voldoende om spieren op te bouwen en meer vet te verbranden.
  2. Small group training
    Small group training met diverse verschillende oefeningen versnelt je stofwisseling. Dit houdt bovendien ook nog geruime tijd aan nadat je gestopt bent met de oefeningen. Twee tot drie keer per week small group trainen kan zeker helpen om je stofwisseling te versnellen.
  3. Veel water drinken
    Dit is eigenlijk erg simpel. Door op zijn minst twee liter water per dag te drinken gaat je stofwisseling omhoog. Mensen die te weinig drinken hebben een lager metabolisme. Zorg er wel voor dat je echt water drinkt. Frisdranken, soda’s en sappen tellen niet door de aanwezige suikers.
  4. Gezond snacken
    Er is nog steeds een grote discussie gaande tussen wetenschappers wat betreft het aantal maaltijden die je op een dag mag nuttigen. Sommigen zeggen het is beter om drie maaltijden te eten. Andere wetenschappers zijn van mening dat vijf of zes kleine maaltijden gezonder zijn. Een ding is althans duidelijk; door gezonde snacks tussen je maaltijden in te gebruiken blijft je stofwisseling op een hoog pitje staan. Eet je niets tussendoor dan wordt deze automatisch verlaagd. Gezonde tussendoortjes bestaan bijvoorbeeld uit fruit, rauwkost en ongebrande en ongezouten noten.
  5. Pittige kruiden
    Pittige kruiden zoals cayenne peper en chili pepers kunnen je stofwisseling een boost geven. Voeg een eetlepel pittige kruiden aan je eten toe tijdens het koken. Alhoewel dit effect tijdelijk is, kan het toch helpen met afvallen als je het regelmatig aan je eten toevoegt. Tevens krijg je door pittig eten minder snel honger en meer mentale energie.
  6. Eet voldoende eiwitten
    Wil je je metabolisme versnellen, eet dan voldoende eiwitten. Dit heeft meerdere voordelen. Ten eerste zijn eiwitten de bouwstoffen van je spieren. Wil je je spiermassa verhogen dan is het van groot belang dat je voldoende eiwitten binnen krijgt. Daarnaast verbrandt je lijf veel meer energie tijdens het eten van eiwitten dan tijdens het eten van vetten of koolhydraten. Gezonde producten vol met eiwitten zijn eieren, vlees en vis, zuivel, noten en bonen.
  7. Drink zwarte koffie
    Zwarte koffie bevat cafeïne die je metabolisme tijdelijk versnelt. Daarnaast voel je je ook minder moe en heb je meer energie dan wanneer je er melk en suiker toevoegt.
  8. Groene thee
    Door twee tot vier koppen groene thee per dag te drinken verhoog je je metabolisme tijdelijk met 17 procent als je ook lichte oefeningen doet. Een goede drank voor het sporten dus.
  9. Zet je verwarming lager
    Door je verwarming een paar graadjes lager te zetten koelt je woning af. Je lijf moet daarom meer zijn best doen om dezelfde temperatuur te behouden. Dit vergt energie en zo kun je dus op een eenvoudige manier je metabolisme versnellen.
  10. De juiste vitamines en mineralen
    Het is wetenschappelijk bewezen dat vitamines en mineralen een positieve uitwerking hebben op de stofwisseling. Zo is vooral de vitamine B12 van positieve invloed op je metabolisme. Zorg dus dat je deze voldoende binnenkrijgt.

 

Succes,

Team Boddieplan

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie