De nieuwe schijf van vijf

Schijfvanvijf

De nieuwe schijf van vijf is deze week door het Voedingscentrum gepresenteerd. De schijf van vijf is een voedingsvoorlichtingsmodel die ons vertelt hoe we goed en gezond zouden moeten eten. Dit wetenschappelijk voorlichtingsmodel is in het leven geroepen om veelvoorkomende welvaartsziekten te voorkomen of de kans erop te verkleinen. Hoe ziet deze nieuwe schijf van vijf eruit? Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige uit 2004?

Welke veranderingen zijn er?
De nieuwe schijf van vijf lijkt weliswaar op zijn voorganger, toch zijn er belangrijke verschillen.

  • Zo wordt er bijvoorbeeld meer groente en fruit geadviseerd. Een verhoging van 200gram naar 250gram.
  • Duidelijk nieuw advies van deze schijf van vijf om minder (bewerkt) vlees te eten en het voedingspatroon meer te baseren op plantaardig voedsel.
  • Peulvruchten en noten zijn toegevoegd, waardoor veel gevarieerd kan worden tussen vlees, vis, eieren en vegetarische producten.
  • Ook is een opvallend nieuw advies het handje ongezouten noten per dag.

 

  • En waar men voorheen hamerde op 2 keer per week vette vis is dat nu bijgesteld naar 1 keer per week.
  • Verder luidt het advies om de voorkeur te geven naar onbewerkte producten in plaats van bewerkte.
  • Minder suiker, zout en verzadigd vet
  • Het nemen van kleinere porties.

Schijf van vijf beter voor milieu
Daarnaast is de nieuwe schijf van vijf niet alleen gericht op duurzaamheid voor jezelf op het gebied van gezondheid, maar ook duurzaam voor je omgeving. De adviezen houden meer rekening met milieu en bijvoorbeeld dierenwelzijn. Deze ontwikkeling zien wij als een goede. Voeding is namelijk meer dan alleen maar de effecten op je lichaam. Onze hele leefomgeving is gebaat bij de manier hoe we eten. Een voorbeeld daarbij is de verschuiving van dierlijk naar meer plantaardig voedsel waarbij peulvruchten en noten een grote rol gaan spelen.

Visie Boddieplan?
De schijf van vijf is een advies voor de algemene bevolking van Nederland. Te beginnen met de verhoging van groente en fruit. Door de vele positieve voedingsstoffen die deze productgroepen bevatten kunnen we dit alleen maar toejuichen.
Ook de variatie tussen vlees, vis, peulvruchten en andere eiwitbronnen is een goede vooruitgang. Niet één product bevat namelijk alle voedingsstoffen dus variatie is en blijft het kernwoord.
Uit het Personal Hormonal Profiling traject van Boddieplan hebben wij gemerkt dat mensen lekkerder in hun vel gaan zitten als ze kiezen voor minder sterk bewerkte producten. Deze producten bevatten over het algemeen meer suiker (calorieën) en zout en weinig vitamines, mineralen en vezels.

Onze eind conclusie over de nieuwe schijf van 5 is erg positief want het bevat adviezen waar een groot deel van de bevolking gezondheidswinst mee kan behalen

 

Schijf van vijf is echter geen persoonlijk advies

De schijf van vijf is echter geen persoonlijk advies zoals wij altijd bij Boddieplan geven. Het richt zich op het grote publiek maar houdt geen rekening met het individu. En aangezien ieder mens verschillend is en unieke eigenschappen bevat is het lastig om een algemeen advies te volgen.
De schijf van vijf is een goede houvast, alleen is het niet toereikend genoeg voor een specifiek advies. Goede algemene richtlijnen dus, maar geen persoonlijk advies.
Voor een opmaat gemaakt voedingsschema wat voor jou werkt kun je altijd contact met het Boddieplan team opnemen voor persoonlijk advies.
http://www.sportstudioboddieplan.nl/contact/

 

Bron: Jonathan Klaassen

Geen reactie's

Geef een reactie